Escoles de barri

Elena Bulet

La societat canvia ràpidament i amb ella també la manera de viure. Per tal d’adaptar el procés d’ensenyament a les necessitats del segle XXI, Jesuïtes Educació ha creat la Nova Etapa Intermèdia. L’Escola Infant Jesús – Jesuïtes Sant Gervasi és un dels tres centres on es realitza la prova pilot d’aquest nou model educatiu.

Només entrar a l’escola, s’observa com l’antiguitat i la modernitat es combinen a les seves façanes. És també un reflex de l’evolució que hi ha hagut en el sistema educatiu de les seves aules. Els quatre cursos de NEI es troben tots en un mateix edifici. Per arribar-hi, cal pujar un seguit d’escales. En creuar el llindar de la porta del curs de 5è, el primer que es veu és el color taronja del terra del passadís. No hi ha rastre dels passadissos enrajolats que encara s’observen a altres pisos de l’edifici.

Tots els cursos de la NEI a l’Infant Jesús tenen dues línies. Les classes són molt àmplies, ja que acullen grups que oscil·len entre els 40 i 50 alumnes. A més, cada classe treballa a l’aula amb dos o tres tutors de forma simultània.

L’olor de suro i fusta de les aules tradicionals ha minvat. Ja no hi ha vestigis que recordin les classes magistrals del segle XX. Ara, les aules tenen els terres grocs i unes grades blanques, blaves i grogues, formades per petits armariets. Les taules presenten diverses formes geomètriques i admeten tot tipus de distribucions gràcies a les rodes de les potes. La pissarra verda i el guix també han desaparegut, en benefici d’una planxa gran de vidre, en la qual s’escriu amb retolador. A més, la classe disposa d’un projector d’alta qualitat i d’una pantalla desplegable.

Els professors són una peça clau en l’educació i per tal de renovar-la, han canviat el seu rol a l’aula. “Passem d’abocar el nostre coneixement a ser facilitadors d’aprenentatge, perquè els nens aprenguin vivint”, afirma la Núria Olivé, una de les tutores de 5è. Els docents ja no tenen ni taula ni cadira, sinó que fan classe dempeus i passejant-se per l’aula. Les sales de professors han estat substituïdes per dues grans peixeres. Se les anomena així perquè tenen les parets de vidre transparent.

Els nens que s’eduquen en aquesta nova etapa són nens del futur. Treballen per projectes, que engloben diverses matèries i sempre inclouen de cinc a vuit hores en anglès. Pràcticament no tenen llibres de text. En canvi, utilitzen tauletes i ordinadors portàtils. La informació que necessiten la troben a la pàgina web del projecte, creada pels professors. Aquests projectes, a més, incorporen pedagogies noves. Els docents que els han elaborat han inclòs activitats orientades a desenvolupar els vuit tipus d’intel·ligència existents.

Molts dels alumnes afirmen que una de les activitats que els ha agradat més d’aquest curs és el Projecte CREA L’Anna, una noia de 5è, explica: “és un projecte on ni les professores sabien el que s’anava a fer”. Les activitats d’aquest projecte es decideixen en una primera sessió de pluja d’idees, en la qual els nens van proposant. S’ofereixen diversos àmbits, com ara el tecnològic, l’artístic o el gastronòmic, entre d’altres, i cada nen s’hi apunta segons els seus interessos.

Altres alumnes, com l’Andrea o la Marta, afirmen que el que els motiva més són els inicis o els finals del dia. Cada matí, els estudiants de la NEI comencen amb una activitat de reflexió, en la qual es treballen els valors, els sentiments i com expressar-los. Per exemple, avui han dibuixat un arbre, que simbolitzava l’arbre de la seva vida. Les arrels eren les persones que han estat importants per a ells, les branques eren les qualitats de cadascú i les fulles els moments que més els han marcat a la seva vida. Per la tarda, al final del dia, ho han posat comú.

Si bé tot el model educatiu ha canviat, els nens segueixen conservant la seva innocència de sempre. Parlen, juguen, riuen i s’abracen quan fa temps que no es veuen. Tampoc han perdut la seva tendresa ni la seva simpatia característica. I encara celebren l’aniversari de la mateixa manera, repartint llaminadures als companys.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here