Divendres 19, abril 2024
15.8 C
Sant Gervasi
15.6 C
Sarrià
Publicitat

Manuel Ruera Soriano, restauració d’automòbils

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Treballant a Sant Gervasi

Fotografies: Javier Sardá; textos: J. Sardá i J. Mestre

Un panell amb eines del taller Ruera. A la imatge destacada, Manuel Ruera Soriano. Fotografies: Javier Sardá
Un panell amb eines del taller Ruera. A la imatge destacada, Manuel Ruera Soriano.
Fotografies: Javier Sardá

Manuel Ruera Pomar es va dedicar a recuperar cotxes durant la postguerra. En aquells temps, a partir de tres cotxes desballestats se’n podia fer un de nou. Eren temps on escassejava les matèries primeres i no es podien importar de l’estranger. El que avui es considera restauració, aleshores era el treball habitual d’un taller mecànic de postguerra: amb les fronteres tancades, o aconseguies les peces d’un desballestament o s’havien de fabricar en el taller.

Publicitat

El primer taller propi, Manuel Ruera l’obre al Putxet, al carrer Portolà el 1971, on es va especialitzar en l’Austin Seven, cotxe anglès que disposava de pocs recanvis i exigia coneixements mecànics. Aquell era un taller “mini” també pel seu format, ja que només podien haver-hi dos cotxes. Uns anys després, el 1979, Ruera participa amb un altre soci per obrir un taller de dues plantes al carrer Rio Roses 79 i 82, prop d’on vivia.

Publicitat

Manuel va tenir tres fills, una noia i dos nois. El major, en Manuel, nascut el 1962, va heretar l’espurna de la mecànica mentre la germana es dedica a la docència i el germà petit a les arts gràfiques. Manuel va acabar estudiant formació professional en mecànica, per seguir l’aprenentatge al taller de casa amb el pare com a professor particular i de luxe.

L’any 1982 mentre Manuel fill feia el servei militar, Manuel pare va traslladar el taller a un local de lloguer al carrer Buscarons, 8-10, al costat de la carnisseria Fèlix.

El Mini Cooper

19900602talleresroura_concentracionminis_bnLa vida de Manuel gira entorn del mític Mini Cooper, tant en la professió com en la vida social. El seu primer cotxe va ser un Mini Cooper i avui té tres minis i un MG. Coneix cada peça, cada defecte i virtut de cada model. És president del Club Mini Cooper que va fundar amb el seu

A dalt, a la fotografia en blanc i negre, la concentració de minis del juny de 1990 i, en color, un Rally del 2011, a Manresa. Fotografies cedides per Manuel Ruera
A dalt, a la fotografia en blanc i negre, la concentració de minis del juny de 1990 i, en color, un Rally del 2011, a Manresa.
Fotografies cedides per Manuel Ruera

pare després de l’organització d’una concentració l’any 1990. Va conèixer a la seva dona Anna Maria Aldana, propietària d’un mini, en una concentració de minis a la Costa Brava i es van casar el 2002. Ha corregut ral·lis de clàssics i de vegades l’Anna Maria ha fet de copilot.

Actualment, al Taller Ruera, hi entren cotxes de qualsevol marca i model, moderns i antics, per a manteniment periòdic o reparacions. Treballa en el que el sector denomina multi marca, amb una extensió, la seva especialitat en la reparació i restauració de cotxes clàssics i especialment el Mini Cooper; a Barcelona són els únics especialistes i a la província es poden comptar amb els dits de les mans.

Avui el Club Mini Cooper (www.clubminicooper.com) només organitza activitats socials com les concentracions, però recorda que van arribar a organitzar ral·lis quan era més senzill. Hi ha una concentració que se celebra cada any en una part del món, prèvia presentació de la candidatura. El 2005 la va organitzar el Club Mini Cooper amb més de 1.000 minis reunits i assistència de visitants procedents de tots els continents.

Al novembre de 1998 van decidir comprar un local al carrer Teodora Lamadrid 18, traslladant-se a un espai major on segueix treballant envoltat de cotxes, uns amb tan sols el capó obert per fer un canvi d’oli, i altres desmuntats fins a quedar-se en els ossos (xassís), per a la seva restauració total.

A part de fer restauració d’automòbil, al taller també treballen amb els cotxes actuals canviant peces, que és més ràpid, fàcil i obligat per mantenir el cotxe en circulació. Manuel remarca que no tots els cotxes vells seran clàssics. Hi ha models determinats que a més de ser clàssics, són icònics en cada marca, ja sigui per solucions mecàniques, per sèrie limitada de fabricació o per la seva transcendència social. Models com Mini Cooper, Seat 600 o Ford-T, arriben a ser tan emblemàtics i volguts que motiva a l’especialització de tallers per produir recanvis que permeten la seva restauració.

Manuel Ruera amb els mecànics Luis Carvajal i Ignacio Hijano, al taller. Fotografia: Javier Sardá
Manuel Ruera amb els mecànics Luis Carvajal i Ignacio Hijano, al taller.
Fotografia: Javier Sardá
Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí