Cuina

Anna Vilarrasa

L’alimentació en la infància va molt més enllà de donar als nostres fills els aliments apropiats. Implica també l’educació en hàbits alimentaris saludables. És molt important insistir-hi ara, ja que els hàbits alimentaris s’adquireixen en els primers anys de vida.

Si participen en tot el que té relació amb l’alimentació estarem despertant la seva curiositat envers els aliments, desenvolupant el sentit del gust, fomentant una dieta sana i el plaer per l’alimentació i la cuina. A qui no li fa il·lusió menjar un plat preparat per ell mateix?

Posar-ho en pràctica quan s’apropen les vacances

És una realitat que durant l’any moltes famílies viuen apressades amb els horaris laborals i escolars, els deures, les dutxes i les hores de descans que necessitem tots per rutllar l’endemà. I intentar fer qualsevol tasca amb els nens sol ser més lent i entretingut. És per això que proposem començar a posar-ho en pràctica ara que s’apropopen les vacances, que els horaris no són tan exigents i tenim més temps lliure per fer activitats amb ells.

La llista de possibilitats és llarga i l’hem d’adaptar a les habilitats i edat de cada un dels infants. Abans de cuinar els nens poden donar la seva opinió en l’elaboració dels menus familiars. Encara que la decisió final sigui dels adults, poden triar alguns ingredients o triar una recepta per un dels àpats de la setmana.

Procurem que ens acompanyin a comprar, que puguin aprendre a triar aliments i si són més grans a llegir i interpretar les etiquetes. Un cop a casa els ensenyem a emmagatzemar-los, posant cura de les dates de caducitat o de la maduresa de les fruites. I així apodem introduir temes importants com el malbaratament alimentari.

Poden participar de les tasques de posar i treure la taula, omplir els gots o servir el menjar. I dins la cuina ens poden ajudar en diferents parts del procés:

  • Enfilats en una cadira o en tamboret davant de la pica de la cuina, poden netejar les verdures o la fruita.
  • Poden tallar aliments tous com el plátan, el meló o la síndria. O bé tallar les fulles d’enciam en trossos més petits o partir olives per la meitat.
  • Si prepareu un pastís, una massa de pizza o altres plats que s’hagin de remenar o batre deixeu que els nens aboquin els aliments en els bols i remenin.
  • Ara que teniu més temps deixeu que es preparin el seu esmorzar. Hi pot haver fruita fresca, flocs de civada o cereals sense sucre, iogurt, llet, torrades, verdures, cacau en pols, fruita seca…

Recordeu que quan els nens siguin a la cuina hem de respectar unes regles de seguretat mínimes: rentar-se les mans abans i després de tocar el menjar; deixar tots els objectes perillosos fora del seu abast; vigilar quan s’apropin al foc, i no deixar-los mai sense vigilància ja que podrien caure de les cadires, tallar-se o ficar-se algun aliment a la boca amb el que es podrien ennuegar (els més petits).

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here