A la cuina, la presentació en pols de l’alga la fa adequada per afegir als batuts, sucs, sopes o cremes de verdures. Cal conservar-la a les fosques en un envàs protector ben tancat

Cuina Vegana

Marta Castells

L’alga espirulina és una cianobacteri que té forma d’espiral (d’aquí el seu nom) i és de color blau-verdós per la presència de clorofil·la. És un organisme microscòpic que existeix des de fa milions d’anys i creix a les aigües dels llacs amb pH bàsic. Originària de regions concretes de Mèxic i del Txad, on la població l’ha consumida tradicionalment per la seva riquesa en nutrients, avui en dia es cultiva en condicions controlades i la trobem al mercat en tauletes o en pols.

Malgrat que se li reconeixen molts beneficis i s’ha estudiat molt sobre aquesta alga, hi ha alguns autors que consideren que no són prou rigorosos o no són prou demostrats. Per aquesta raó, si la voleu consumir, convé que us assessoreu bé per un nutricionista. Indico alguns efectes que sembla que pot tenir aquest complement dietètic.

S’han identificat més de seixanta ingredients actius de l’alga espirulina. Conté una proporció molt elevada de proteïnes, entre el 60 % i el 80% del seu pes en sec, que a més són de gran valor biològic, perquè contenen els vuit aminoàcids essencials i aquests aminoàcids els trobem de forma fàcilment digerible i, per tant, l’alga està indicada per a persones que seguexen dietes vegetarianes o veganes.

És rica en vitamina A, vitamines del grup B com ara la vitamina B12 (encara que hi ha controversia per la seva biodisponibilitat). També és rica en vitamina E, ferro, fòsfor, magnesi, potassi i zinc. I també en clorofil·la, que li confereix el color verd característic i li atorga propietats antioxidants, alhora que facilita l’assimilació del ferro, i això la fa indicada per combatre l’anèmia. També la clorfil·la té efectes desintoxicants i depuradors de la sang. Pot contribuir a controlar els nivells de sucre i de lípids (greixos) en sang, i pot tenir efectes beneficiosos en casos d’al·lèrgia.

Estudis que es contradiuen

També hi ha estudis que es contradiuen; mentre uns remarquen les propietats antibacterianes i antivirals (l’alga és estimulant del sistema immunològic), d’altres autors no la recomanen en pacients amb malalties autoimmunes, ja que poden veure augmentats els símptomes d’autoimmunitat.

Com les altres algues de llac, l’alga espirulina té una naturalesa refrescant i freda, per tant se’n poden beneficiar les persones amb excés de calor (cara vermella, pols i veu fortes, naturalesa energètica…), especialment si tenen condicions inflamatòries com hepatitis, gastritis, úlceres… En algunes persones pot produir efectes secundaris com nàusees, diarrea, mal de cap, al·lèrgies, mal d’estómac i erupcions a la pell.

Alguns autors consideren que està contraindicada en persones que pateixen fenilcetonúria perquè conté fenilalanina. També cal evitar-la durant l’embaràs (com les altres algues de llac) i la lactància; en persones amb malalties autoimmunes (com l’esclerosi múltiple o l’artritis reumatoide); i també en persones amb símptomes de fred, amb edemes a la zona baixa de l’abdomen, hipotensió i persones que prenguin medicaments que poden incrementar el risc de sagnat. A banda, cal tenir en compte que pot interactuar amb alguns fàrmacs. Com les altres algues, cal evitar-la en hipertiroidisme (conté un mínim de iode).

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here